Obwodnica Trójmiasta
- conadrogach.pl
- opracowanie własne
- 2015-09-28
Dwie pierwsze drogi są już w pełni przejezdne, choć obwodnica Trójmiasta w obecnym kształcie powstawała przez ponad 30 lat. Zdecydowanie mniej czasu zajęła budowa obwodnicy Gdańska, która powstała przed pierwszymi meczami Euro 2012.
Obwodnica Trójmiasta: droga ekspresowa S6
Wprawdzie natężenie ruchu drogowego w latach 60. i 70. ubiegłego wieku w niczym nie przypominało tego dzisiejszego, to jednak również wówczas w okresie wakacyjnym w całym Trójmieście odczuwano wzmożony ruch samochodowy. Stąd pojawił się pomysł budowy obwodnicy, która od wschodu ominie wszystkie trzy miasta.
Prace budowlane rozpoczęły się w pierwszej połowie lat 70. i w przeciągu dziesięciu lat oddano do użytku najpierw wschodnią jezdnię odcinka od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego, a następnie zachodnią jezdnię od Gdyni do Straszyna (dzisiejszy węzeł Gdańsk Południe). Nie od razu kierowcy mogli korzystać ze wszystkich dzisiejszych węzłów drogowych na trójmiejskiej obwodnicy. Jednak rozbudowa Trójmiasta, powstanie nowych dzielnic w miejscach, gdzie wcześniej były pola bądź nieużytki wymusiły wybudowanie większej liczby węzłów komunikujących przyległe tereny z obwodnicą.
Na przełomie XX i XXI wieku obwodnica Trójmiasta została gruntownie zmodernizowana, wymieniono nawierzchnię jezdni, miejscami drogę poszerzono. W 2012 roku zakończono przebudowę węzła Gdańsk Karczemki, największego węzła drogowego (zespolonego) w północnej Polsce, a także połączono Obwodnicę Trójmiasta (S6) z południową obwodnicą Gdańska (S7) na węźle Gdańsk Południe. Z kolei w 2014 roku zmodernizowano węzeł Gdańsk Lotnisko, gdzie m.in. pojawił się dodatkowy pas ruchu. Już w XXI wieku Obwodnica Trójmiasta została przedłużona do miejscowości Rusocin, gdzie łączy się z autostradą A1.
Obwodnica Trójmiasta ma status drogi ekspresowej (S6), ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (trzy na niektórych fragmentach drogi, zwłaszcza przy większych węzłach drogowych), wszystkie skrzyżowania są bezkolizyjne. Cała Obwodnica Trójmiasta, wraz z jej przedłużeniem do A1, ma 38,6 km długości.
W jej ramach funkcjonują następujące węzły drogowe:
- Rusocin - koniec A1, początek Obwodnicy Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6 oraz skrzyżowanie z drogą wojewódzką 226 (kierunek Pruszcz Gdański);
- Gdańsk Południe - skrzyżowanie z drogą S7 (południową obwodnicą Gdańska) oraz z drogą wojewódzką 222 (kierunek Starogard Gdański);
- Kowale - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 221 (kierunek Gdańsk Orunia, Kościerzyna);
- Gdańsk Szadółki - skrzyżowanie z ul. Jabłoniową;
- Gdańsk Karczemki - skrzyżowanie z drogą krajową 7 (kierunek Żukowo) i drogą wojewódzką 501/al. Armii Krajowej (kierunek centrum Gdańska);
- Gdańsk Lotnisko - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 472/ul. J. Słowackiego (kierunek Port Lotniczy im. L. Wałęsy, Gdańsk Wrzeszcz);
- Gdańsk Barniewice - skrzyżowanie z ul. Wodnika (kierunek Gdańsk Osowa);
- Gdańsk Wysoka - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 218/ul. Spacerowa (kierunek Gdańsk Oliwa, Chwaszczyno);
- Gdynia Wielki Kack - skrzyżowanie z drogą krajową 20 (kierunek Kościerzyna) i drogą wojewódzką 474/ul. Chwaszczyńska (kierunek Gdynia Orłowo);
- Gdynia Chwarzno - skrzyżowanie z ul. Chwarznieńską (kierunek Gdynia Chwarzno/Witomino);
- węzeł Kwiatkowskiego - skrzyżowanie z Trasą Kwiatkowskiego (kierunek Gdynia Oksywie, Port Gdyński);
- Gdynia Chylonia - skrzyżowanie z drogą krajową 6 (kierunek Rumia, Wejherowo, Lębork) i drogą wojewódzką 468 (kierunek centrum Gdyni).
Południowa Obwodnica Gdańska: droga ekspresowa S7 Gdańsk Południe - Żuławy Zachód
Południowa Obwodnica Gdańska jako odcinek drogi ekspresowej S7 była jedną z tych inwestycji drogowych, której przyspieszenie realizacji zawdzięczamy przyznaniu Polsce organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej. Obwodnica pozwala szybciej ominąć Trójmiasto kierowcom, jadącym ze wschodu bądź południowo-wschodnich części Polski.
Obwodnica Gdańska miała powstać do maja 2012 roku. Ostatecznie oddana do ruchu została miesiąc później, dzień po meczu otwarcia Euro 2012, ale szczęśliwie dzień przed pierwszym meczem na PGE Arena w Gdańsku. W czasie piłkarskich mistrzostw Południowa Obwodnica Gdańska miała status drogi przejezdnej, jednak prace drogowe zakończyły się dopiero w listopadzie 2012 roku. W momencie otwarcia drogi nieczynne były m.in. trzy węzły drogowe - Żuławy Zachód (otwarcie w lipcu 2012) oraz Gdańsk Port i Gdańsk Lipce (grudzień 2012).
Już podczas użytkowania ekspresowej obwodnicy w lipcu 2012 roku doszło do deformacji drogi S7 w wyniku obniżenia niwelety jezdni na niewielkim fragmencie (ok. 20 m) obwodnicy za estakadą. Jak wykazały specjalistyczne badania i szczegółowe analizy przyczyną było niedostateczne zagęszczenie dolnych warstw nasypu w miejscu zdemontowanego stanowiska do nasuwania estakady. Konieczne były prace naprawcze.
Południowa Obwodnica Gdańska zaczyna się na węźle Żuławy Zachód w miejscowości Koszwały, gdzie płynnie łączy się z drogą krajową nr 7 (kierunek Olsztyn, Warszawa). Następnie, po minięciu Przejazdowa, biegnie wzdłuż południowej granicy aglomeracji gdańskiej (miejscami w granicach administracyjnych Gdańska, miejscami przez okoliczne gminy, np. Pruszcz Gdański) i na węźle Gdańsk Południe łączy się z Obwodnicą Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6, skąd można skierować się bądź na południe do autostrady A1, bądź na północ do Sopotu i Gdyni oraz nadmorskich miejscowości.
Odcinek gdańskiej obwodnicy pomiędzy węzłami Żuławy Zachód a Gdańsk Południe ma parametry drogi ekspresowej (S7), mierzy 17,9 km i ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pas awaryjny. Na drodze tej powstała najdłuższa estakada o długości 2.780 m, którą kierowcy omijają drogę krajową nr 91, kanał Raduni oraz dwie linie kolejowe. Ponadto na obwodnicy powstało 18 innych obiektów inżynierskich oraz pięć węzłów drogowych:
- Gdańsk Południe - skrzyżowanie z Obwodnicą Trójmiasta w ciągu drogi S6 (kierunek autostrada A1) oraz drogą wojewódzką 222 (kierunek Starogard Gdański);
- Gdańsk Lipce - skrzyżowanie z drogą krajową 91 (kierunek Toruń) i główną arterią komunikacyjną Trójmiasta (kierunek centrum Gdańska, Sopot, Gdynia);
- Gdańsk Port (wcześniej Gdańsk Olszynka) - skrzyżowanie z Trasą Sucharskiego/droga krajowa nr 89 (kierunek Port Gdański);
- Gdańsk Wschód (wcześniej Przejazdowo) - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 226 (kierunek Przejazdowo i Pruszcz Gdański);
- Żuławy Zachód (wcześniej Koszwały) - połączenie z drogą krajową nr 7.
Przypomnijmy, pierwsze umowy na projekty koncepcyjne oraz budowlane obwodnicy Gdańska podpisane zostały w 2006 roku. We wrześniu 2009 roku wojewoda pomorski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej, miesiąc później podpisana została umowa na realizację inwestycji z konsorcjum firm Bilfinger Berger Budownictwo (lider) i Wakoz. W październiku przekazano plac budowy wykonawcy i ruszyły pierwsze prace budowlane. Południowa Obwodnica Gdańska oddana została do użytku 9 czerwca 2012 roku, ale prace wykończeniowe trwały jeszcze do listopada 2012.
Łączny koszt tej inwestycji wyniósł 1.580,8 mln zł, z czego 85% (1.215,9 mln zł) wniosła Unia Europejska z Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.
Dzięki oddaniu tej obwodnicy o 1/3 zmniejszył się ruch w granicach Gdańska. Doceniają to sami mieszkańcy, jak i przyjezdni kierowcy, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, kiedy to udają się do nadmorskich miejscowości.
Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta (OPAT)
Choć Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta ma w planach odciążyć północne tereny Gdyni, a także drogę krajową nr 6 w miejscowościach Rumia i Reda, jej przyszłość stoi dzisiaj pod dużym znakiem zapytania. Nie przewidziano bowiem ani dzisiaj, ani w najbliższej przyszłości finasowania jej budowy z budżetu państwa. A ponieważ inwestycję tę oszacowano na kwotę nawet 1,5 mld zł, samorządów Gdyni i okolicznych gmin nie stać po prostu na jej realizację.
Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta (OPAT) ma być drogą główną o ruchu przyspieszonym, która ominie dzielnicę Cisowa w Gdyni, a także miasta Rumia i Reda. Miała startować na zakończeniu Obwodnicy Trójmiasta (droga S6), od północnego-wschodu omijać Rumię i Redę, przecinać drogę wojewódzką 216 biegnącą na Hel i potem ponownie łączyć się z drogą krajową nr 6 przed Wejherowem. Zgodnie ze wstępnymi projektami miała mieć długość niecałe 14,5 km.
Trzeba zaznaczyć, że prace nad nią zostały rozpoczęte. Dla OPAT przygotowano już m.in. studium ekonomiczno-środowiskowe oraz poddano przygotowane warianty przebiegu drogi konsultacjom społecznym.
Prace utknęły jednak w miejscu bo Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta nie znalazła się w programie budowy dróg krajowych na lata 2014 - 2023. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju również nie widzi tej drogi wśród planowanej sieci dróg krajowych, gdyż wiele jej zadań przejmie będąca już w fazie projektowej Trasa Kaszubska, czyli biegnąca z zachodu na wschód droga ekspresowa S6. A to zamyka furtkę do jej finansowania z budżetu państwa. Jak przyznają sami pomorscy radni, w tej chwili budowa OPAT-u ze środków samorządowych jest nierealna. Pozostaje więc albo zmienić koncepcję tej drogi, tzn. mocno ją ograniczyć, albo też budować ją etapami. Obie możliwości oznaczają, że na trasę OPAT będziemy musieli jeszcze bardzo długo poczekać. O ile w ogóle powstanie.
W najbliższym czasie szansę na realizację ma jedynie pierwszy odcinek OPAT-u. Chodzi o niewielki łącznik, tzw. Drogę Czerwoną, która połączyłaby Obwodnicę Trójmiasta z Portem Gdyńskim. Koszt tej drogi oszacowano na ok. 400 mln zł.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi S6
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 37,41 km. Koszt całego zadania szacowany jest na około 2 mld zł. Nowa ekspresowa trasa otaczająca aglomerację trójmiejską połączy drogę ekspresową S6 wraz z drogą S7.
Realizację ponad 37 km drogi ekspresowej S6 podzielono na dwa odcinki:
Zadanie 1 - w. Chwaszczyno (bez węzła) – w. Żukowo (bez węzła), długość ok. 15,65 km;
Zadanie 2 - w. Żukowo (z węzłem) – w. Gdańsk Południe (z węzłem). Odcinek ma długość ok. 15,1 km, natomiast obwodnica Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 posiada ok. 6,66 km długości.
Projektowana obwodnica Metropolitalna Trójmiasta będzie drogą ekspresową (S6) dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas ruchu. S6 rozpocznie się na węźle Chwaszczyno (realizowanego w ramach tzw. Trasy Kaszubskiej), wspólnym z drogą S6 (Lębork – Obwodnica Trójmiasta, prowadząc na wschód od drogi krajowej nr 20, w pobliżu Żukowa i dalej na południe od drogi krajowej nr 7 w kierunku węzła Gdańsk Południe (skrzyżowania S7 Południowej Obwodnicy Gdańska i S6 Obwodnicy Trójmiasta). Jedna z części tego przedsięwzięcia będzie obwodnica Żukowa (o parametrach drogi GP – główna przyspieszona). Na trasie drogi ekspresowej zaplanowano cztery węzły: Miszewo, Żukowo, Lublewo, Gdańsk Południe (węzeł z S6 Obwodnicą Trójmiasta i S7 Południową Obwodnicą Gdańska).
OMT zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, za pośrednictwem projektowanych węzłów, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta.