Obwodnica Kępna
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2019-08-24
Budowa obwodnicy Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11 została podzielna na dwa odcinki:
- I etap - północny, długość ok 4,4 km: Kępno od istniejącej DK11 do węzła Kępno – Krążkowy. Odcinek oddany do ruchu w maju 2018 r.
Pierwsze zadanie polegało na zaprojektowaniu i budowie blisko 4 km obwodnicy Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11 (odcinek I). Umowę na realizację projektuj i buduj podpisano w październiku 2015 r., powstał odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 3,6 km, prowadzący na północ od węzła Kępno na S8. Wykonawca, firma Budimex, zrealizowała go za kwotę 73 mln złotych. Wybudowano trzy obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt średnich w ciągu drogi ekspresowej, wiadukt nad drogą ekspresową S11 w ciągu drogi powiatowej oraz wiadukt nad linią kolejową. Oddanie do ruchu miało miejsce w maju 2018 r.
Obwodnica Kępna I etap, droga ekspresowa S11. Zdjęcia: GDDKIA
- II etap - południowy, długość ok 6,8 km: Kępno od węzła Kępno – Krążkowy do węzła z DK11. Zakończenie budowy przewidziane w 2021 roku.
Druga część stanowi przedłużenie trasy S11 na południe od drogi ekspresowej S8. Wykonawcą prac Projektuj i Buduj jest firma INTERCOR. Umowę zawarto w październiku 2017 r., a jej wartość wynosi 122,6 mln złotych.
W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej S11 o długości ok. 6,8 km oraz łącznik z istniejącą drogą krajową DK11 o długości ok. 1,3 km. W czerwcu 2019 r., po otrzymaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, przekazano wykonawcy plac budowy i ruszyły pierwsze prace.
Od istniejącego węzła Kępno nowy odcinek drogi S11 o nawierzchni bitumicznej pobiegnie na południe. Początkowo będzie to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu (do węzła Kępno Wschód), a następnie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku (do węzła Baranów) o nośności 11,5 tony/oś, włączająca się do istniejącego przebiegu DK11.
W ramach inwestycji powstanie dziewięć obiektów mostowych oraz dwa węzły: Kępno Wschód (połączenie z drogą wojewódzką nr 482) oraz Baranów (połączenie z DK11).
Mapa obwodnicy Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11. Mapa: GDDKIA
Docelowo obwodnica Kępna pozwoli skomunikować od północy drogę krajową nr 11 z trasą S8 biegnącą w kierunku Wrocławia i Warszawy, a jednocześnie spowoduje wyprowadzenie części ruchu tranzytowego odbywającego się obecnie drogą krajową nr 11 przez Kępno. Trasa S11 wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy na osi północ - południe. Ułatwiony zostanie dojazd do Kępna od strony drogi ekspresowej S8 i uprości się połączenie z DK39 w kierunku Namysłowa.
Obwodnica Kepna jest częścią planowanej drogi ekspresowej S11, która zastąpi obecną DK11 i zapewni ekspresowe połaczenie województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Docelowo droga ekspresowa S11 połączy Górnośląski Okręg Przemysłowy z miejscowościami wypoczynkowymi środkowego wybrzeża Bałtyku, przebiegając przez Lubliniec, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Piłę i Koszalin. Lokalnie pełnić ma funkcje obwodnic m.in.: zachodniego Koszalina (fragment Via Hanseatica), Szczecinka, wschodniej Piły, Obornik, zachodniej Poznania, Kórnika, Środy Wielkopolskiej, Jarocina, wschodniej Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna, Kluczborka, zachodniej Lublińca, północno-zachodniej GOP-u.