Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-16
Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej DK18 na trasie Olszyna – Golnice od wielu lat był bardzo zły. Cały odcinek pokrywały spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych. Najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryte były masą bitumiczną. Niski standard drogi był bardzo odczuwalny podczas podróży, a kierowcy często omijali tą drogę, mimo, że to jedna z ważniejszych dróg dojazdowych do granicy z Niemcami.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali jeszcze Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. Jej przebudowa zrealizowana miała być jeszcze w poprzednim dziesięcioleciu. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Na przebudowę południowej jezdni zabrakło pieniędzy i inwestycja spadła z listy drogowych priorytetów.
Dopiero w 2018 roku rząd zdecydował o realizacji kolejnego etapu inwestycji. Przebudowa południowej jezdni DK18 i dostosowanie do parametrów autostrady między Olszyną i Golnicami została podzielona na pięć etapów. W efekcie nowa jezdnia powstanie na trasie o długości ponad 70 kilometrów.
Przebudowa autostrady A18 - mapa odcinka Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA
Przebudowa A18-ki podzielona jest na odcinki realizacyjne:
- węzeł Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
- od km 11+860 – węzeł Żary (12,04 km);
- węzeł Żary – do km 33+760 (9,9 km) - oddany do ruchu we wrześniu 2022 r.
- od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
- gr. województwa – węzeł Golnice (21,5 km).
Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac i terminy podpisywanych umów rozłożono na lata 2022-2023.
Inwestycja zakłada dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów, jakie powinny posiadać autostrady. Jezdnia południowa zyska nową nawierzchnię, przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt.
Trasa A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tam z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa w okolicy Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4.