1. Strona główna
  2. S61 Suwałki - Budzisko

S61 Suwałki - Budzisko część trasy Via Baltica

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-08-07
S61 Suwałki - Budzisko część trasy Via Baltica
Projektowanie i budowa odcinka trasy S61 z Suwałk do Budziska na granicy z Litwą ruszyło w 2017 r. Prace zawieszono w 2019 r. Nowy wykonawca ma dokończyć prace. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Fragment S61 Ostrów Mazowiecka - Budzisko wraz z S8 od Warszawy jest częścią międzynarodowej trasy Via Baltica. Odcinek S61 prowadzący od obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku jest strategiczną częścią tej trasy, bo zapewnia połączenie z krajami nadbałtyckim. Realizacja S61 Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszek w formule projektuj i buduj ruszyła w 2017 roku, ale już dwa lata później pojawiły się duże problemy z jej wykonaniem.

24-kilometrowy odcinek drogi eksresowej S61 od końca obwodnicy Suwałk do Budziska (granica z Litwą) nie miał szczęścia do wykonawcy. Mimo, że prace w formule projketuj  buduj ruszyły jeszcze w połowie w 2017 r. to jego realizacja opóźni się znacząco. Inwestycja prowadzona była przez włoską firmę Impresa Pizzarotti. Wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji ZRID i ją uzyskał w maju 2019 r.  Niedokończone zostały jednak projekty wykonawcze, a przedłożony projekt czasowej organizacji ruchu nie miał wszystkich potrzebnych potwierdzeń, co gorsza nie rozpoczeto prac budowlanych. Dlatego GDDKIA wypowiedziała umowę i w sierpniu 2019 r. ogłosiła ponownie przetrag na dokończenie prac projektowych i budowę trasy Suwałki - Budzisko. 

Na początku stycznia 2020 roku udało się podpisać umowę z nowym wykonawcą prac projektowych i budowlanych - firmą Budimex. Wartość nowego kontraktu to 1,37 mld złotych. Wiosną 2020 r. ruszyły pierwsze prace w terenie. Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.

Zadanie obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko wraz z obwodnicą Szypliszek o długości około 24,2 km, zlokalizowanej na terenie Miasta Suwałk, gminy Suwałki i gminy Szypliszki. Będzie to trasa z betonu cementowego o parametrach: klasa drogi „S”, prędkość projektowa 100 km/h, ilość jezdni 2, szerokość pasa ruchu 3,50 m, szerokość pasów awaryjnych 2,50 m, szerokość poboczy gruntowych 2×0,75 m (szerokość zwiększona na odcinkach stosowania urządzeń brd i urządzeń ochrony środowiska), szerokość pasa dzielącego min. 5,00 m.

W ciągu odcinka S61 Suwałki - Budzisko powstaną 34 obiekty inżynieryjne i dwa węzły drogowe, które skomunikują drogę ekspresową z istniejącą siecią drogową:

  • węzeł Suwałki Północ – jest to węzeł wlotowy z/do miasta Suwałki łączący drogę ekspresową S61 z istniejącą drogą krajową nr 8 (ul. Pułaskiego wyjazd z miasta w kierunku Budziska),

  • węzeł Szypliszki – na drodze wojewódzkiej nr 651 w Szypliszkach – łączący drogę ekspresową S61 z istniejącą drogą wojewódzką 651 (Gołdap – Żytkiejmy – Sejny, klasy Z).

W planach jest też budowa czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP):

  • MOP II „Żubryn Wschód”- strona prawa drogi
  • MOP III „Żubryn Zachód”- strona lewa drogi
  • MOP I „Budzisko Wschód”- strona prawa drogi
  • MOP I „Budzisko Zachód”- strona lewa drogi.

 

Podziel się:

Powiązane z "S61 Suwałki - Budzisko":

droga ekspresowa S61 podlaskie
obwodnica Augustowa obwodnica Ełku Obwodnica Łomży Obwodnica Stawisk obwodnica Suwałk obwodnica Szczuczyna via Baltica obwodnica Białegostoku S8 Warszawa - Białystok
POPULARNE W CONADROGACH.PL