Obwodnica Radomia
- conadrogach.pl
- opracowanie własne
- 2015-11-08

Zachodnia obwodnica Radomia: droga ekspresowa S7
Dziś podróż 300-kilometrowym odcinkiem drogi krajowej nr 7 (miejscami drogą ekspresową S7) pomiędzy Warszawą a Krakowem, jadąc zgodnie z przepisami, zajmuje ok. pięciu godzin. Duża w tym zasługa Radomia, który nie posiadając obwodnicy, przyczynia się do znacznego spowolnienia podróży. Budowa drogi ekspresowej S7 (leżącej w ciągu drogi międzynarodowej E77), która połączy wschodnie wybrzeże Polski (Gdańsk) z Rabką Zdrój, rozwiąże za kilka lat ten problem, gdyż jednym z fragmentów budowanej ekspresówki jest zachodnie obejście Radomia.
Obwodnica Radomia w ciągu drogi ekspreowej S7 już od dawna powinna nam służyć. Pierwsze podejście do tej obwodnicy miało bowiem miejsce na początku XXI wieku. Powstały wtedy odpowiednie projekty, uzyskano stosowne zezwolenia, zaplanowano nawet przetarg. Niestety, redukcja środków budżetowych na inwestycje drogowe dotknęła radomską obwodnicę, przetarg z 2009 roku został anulowany i inwestycja, która miała ruszyć w 2010 roku, rozpoczęła się z pięcioletnim opóźnieniem.
Część prac straciło na ważności, dlatego w sierpniu 2013 roku ogłoszono przetarg na kontynuację projektowania i budowę obwodnicy Radomia. Spośród siedmiu firm, najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Dragados. Hiszpańska firma budowlana zaoferowała wybudowanie 24,6-kilometrowej obwodnicy Radomia w 30 miesięcy za kwotę 729,4 mln zł. 29 lipca 2015 roku nastąpiło podpisanie umowy na realizację zachodniej obwodnicy Radomia w systemie projektuj i buduj, zaś pod koniec sierpnia GDDKiA przekazała wykonawcy teren budowy i niedługo potem ruszyły pierwsze prace przygotowawcze.
Mapa przebiegu zachodniej obwodnicy Radomia w ciągu drogi ekspresowej S7. Mapa: GDDKiA
Zgodnie z podpisaną umową obwodnica Radomia w ciągu trasy S7 powinna być gotowa najpóźniej w październiku 2018 roku. Obwodnica będzie biegła całkowicie nowym śladem przez gminy powiatów radomskiego oraz szydłowieckiego. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym. Powstaną też drogi lokalne, które ułatwią poruszanie się pomiędzy mniejszymi miejscowościami zlokalizowanymi wzdłuż obwodnicy. Wjazd i zjazd z zachodniej obwodnicy Radomia będzie bowiem możliwy tylko poprzez cztery węzły drogowe:
- Radom Północ - początek obwodnicy Radomia (połączenie z istniejącą już drogą S7 na odcinku Białobrzegi - Jedlińsk);
- Radom Zachód - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 740 (kierunek Tomaszów Mazowiecki);
- Wolanów - skrzyżowanie z drogą krajową 12 (kierunek Opoczno, Piotrków Trybunalski);
- Radom Południe - koniec obwodnicy Radomia (połączenie z budowanym fragmentem S7 obwodnica Radomia - koniec województwa mazowieckiego).
Zakres inwestycji przewiduje ponadto wybudowanie 20 wiaduktów, 4 mostów oraz dwóch kładek dla pieszych, a także przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych.
Południowa obwodnica Radomia
Choć południowa obwodnica Radomia nie wyprowadza ruchu tranzytowego poza granice administracyjne miasta, to jednak usprawnia nieco komunikację w jego południowych częściach, pozwala nieco szybciej dostać się do centrum z zachodnich peryferii i wreszcie przejechać przez miasto w kierunku wschód-zachód.
Umowa na wybudowanie południowej obwodnicy Radomia z konsorcjum, którego liderem było kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart, podpisana została 1 lutego 2012 roku. Prace budowlane rozpoczęto wiosną 2012 roku, zaś zakończono w listopadzie 2014 roku. Obwodnicę w całości do ruchu oddano 27 lutego 2015 roku.
Mapa przebiegu Południowej Obwodnicy Radomia. Mapa: MZDiK Radom
Południowa obwodnica Radomia mierzy ok. 11 km długości, zaczyna się na skrzyżowaniu (rondo) z drogą krajową nr 7 w miejscowości Kosów, a kończy na al. Grzecznarowskiego/DK 12 (kierunek Zwoleń, Puławy), skąd niedaleko do skrzyżowania z ul. Słowackiego/ DK 9 (kierunek Ostrowiec Św.). Trasa początkowo biegnie przez tereny gminy Kowala, przecina ul. Krychnowicką, następnie ciągnie się wzdłuż torów kolejowych i mija ulice Stalową, Tokarską, Potkanowską i dochodzi do skrzyżowania z ul. Warsztatową i Wierzbicką. Od skrzyżowania z ul. Czarnoleską południowa obwodnica Radomia, do tego miejsca droga jednojezdniowa, staje się drogą z dwoma jezdniami i skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Następnie obwodnica przecina ulice Wiejską, Młodzianowską, Witkacego, Wyścigową, by połączyć się następnie z al. Grzecznarowskiego.
Południowa Obwodnica Radomia. Zdjęcia: MZDiK Radom
W ramach budowy obwodnicy, poza wybudowaniem 13 km dróg, powstały cztery węzły drogowe, cztery ronda, dziesięć przejść dla zwierząt, kładki dla pieszych, tunel oraz chodniki, ścieżki rowerowe (prawie 9 km) oraz ekrany akustyczne. Koszt budowy nowej drogi wyniósł 154,4 mln zł (wraz z wykupami gruntów ok. 204 mln zł), z czego 71 mln zł dołożył samorząd województwa mazowieckiego (w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego), zaś 29 mln zł uzyskano ze środków budżetowych.