Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej OAW
- M.Z.
- conadrogach.pl
- 2019-10-03
Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i drogi ekspresowej S10 ze Szczecina do Warszawy jest jednym z priorytetów Ministerswa Infrastruktury do realizacji w najbliższych latach.
Prace nad Studium Sieciowym dla drogi S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej rozpoczęto jesienią 2018 roku, a zakres opracowania objął obszar województwa mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego (łącznie 26 powiatów i 192 gminy).
Wiemy już jakie będą klasy techniczne i przekroje poszczególnych elementów inwestycji. Założono, że droga ekspresowa S10 i północna część OAW powstanie w klasie drogi ekspresowej (S 2x2, koło Warszawy 2x3 pasy ruchu). Z kolei południowy fragment OAW (od węzła Wiskitki na A2 do odcinka A2 Warszawa-Mińsk Mazowiecki) w klasie autostrady (A2x3 pasy ruchu).
Warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i drogi ekspresowej S10. Mapa: GDDKIA
GDDKIA przedstawiła cztery korytarze, które zostały objęte uszczegółowieniem i oceną w ramach Studium Korytarzowego:
- Wariant 1: A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł
- Wariant 2: A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł
- Wariant 3: A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł
- Wariant 4: A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.
Zanim powstanie OAW, to wcześniej na mapie drogowej Polski pojawi się kompletna ekspresowa obwodnica stolicy, czyli Warszawski Węzeł Transportowy. Do jego zakończenia pozostały jeszcze odcinki dróg ekspresowych: na południu S2 i na wschodzie S17.
Ekspresowa obwodnica stolicy będzie miała 83 km. Dzisiaj w użytkowaniu jest 44 km tej trasy, w budowie 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania.
Na etapie realizacji, pozostają trzy fragmenty drogi ekspresowej S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska stanowiące Południową Obwodnicę Warszawy. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie tunel pod dzielnicą Ursynów, most przez rzekę Wisłę oraz estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Droga ekspresowa S2 na tym odcinku stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w sieci bazowej TENT-T. Termin zakończenia prac przewidziany jest na koniec 2020r.
Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Wszystko o nowych obwodnicach w Polsce