Tunel w Świnoujściu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-18
Wykonawcą tunelu w Świnoujściu jest konsorcjum firm: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Umowę obejmującą projekt i budowę podpisano we wrześniu 2018 roku.
Zgodnie z harmonogramem, w lipcu 2019 r. zakończyły się prace projektowe, które uwieńczyło złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID – to pierwszy kamień milowy inwestycji.
Rozpoczęcie budowy tunelu planowane jest na IV kwartał tego roku (po uzyskaniu decyzji ZRID). Pamiętać jednak trzeba, że przeprawa pod Świną, to zarówno tunel jak i drogi dojazdowe, które włączą go w istniejącą infrastrukturę. Dlatego w pierwszym etapie będą prowadzone prace nad szybem startowym i końcowym tunelu.
Przeprawa drogowa - tunel w Świnoujściu, Zdjecia: UM Świnoujscie
Kolejnym kamieniem milowym będą prace wiertnicze prowadzone maszyną TBM, które rozpoczną się w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy (tj. do dnia 17 marca 2021). Drążenie będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu wszelkich niezbędnych robót przygotowawczych.
Zakończenie realizacji tunelu w Świnoujściu przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.
Nowa przeprawa drogowa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP o łącznej długości około 3,2 km. Sama sekcja tunelowa będzie miała długość około 1,78 km, z tego tunel drążony będzie miał długość 1,48 km, a fragmenty początkowe tunelu wykonane metodą odkrywkową około 295 m. Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do ok. 25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji co daje od ok.8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.
Podstawowe parametry techniczne przeprawy, tunelu w Świnoujściu:
- Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m
- Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m
- Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
- Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m
- Tunel jednorurowy, dwukierunkowy
- Łączna szerokość jezdni : 11 m
- Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku - po 3,5 m
- Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m
- Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.
Mapa przebiegu tunelu i dróg dojazdowych przeprawy Uznam - Wolin w Świnoujściu. Mapa: GDDKIA
Przeprawa rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.