Obwodnica Szczecinka
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-14
Przez położony na wschodzie województwa zachodniopomorskiego Szczecinek przebiegają dwie drogi krajowe – DK11 i DK20. Drogi te krzyżują się w dwóch miejscach na terenie miasta. W listopadzie 2019 roku zakończyła się budowa obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S11, o długości 12 km, która wyprowadzi ze Szczecinka ruch tranzytowy w relacji północ-południe.
Wschodnia obwodnica Szczecinka jest częścią drogi ekspresowej S11 biegnącej z Kołobrzegu przez Poznań do Bytomia. To dwujezdniowa trasa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą DK nr 11 powstały ronda, a na samej obwodnicy dwa węzły drogowe. Węzeł Szczecinek Centrum łączy obwodnicę z DK20, a węzeł Szczecinek Wschód z terenami przemysłowymi.
Zadanie realizowało konsorcjum firm EUROVIA POLSKA S.A., WARBUD S.A. za prawie 323 mln złotych. Droga po aneksach do umowy została oddana na początku listopada 2019 r. (pierwotny termin przypadał na kwiecień 2019 r).
Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Zdjęcia: GDDKIA
Jednak aby miasto mogło odetchnąć od tranzytu potrzebny jest jeszcze nowy odcinek drogi krajowej nr 20, który na południu połaczy się z drogą ekspresową S11.
Południowa obwodnica Szczecinka o długości 4,3 km połączy się z budowaną obecnie obwodnicą w ciągu drogi S11. Nowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Inwestycja rozpocznie się na północ od miejscowości Sitno, gdzie powstanie rondo, od którego rozpocznie się obwodnica. Następnie droga będzie przebiegała w kierunku wschodnim przechodząc wiaduktem nad linią kolejową Szczecinek - Piła. Na przecięciu z obecną DK11 powstanie kolejne rondo, a na włączeniu w S11 nowy węzeł drogowy.
Realizacja inwestycji planowana jest w formule projektuj i buduj. Zakończenie budowy przewidziano na 2025 rok.
Mapa przebiegu obwodnicy Szczecinka w ciągu S11 i DK20. Mapa: GDDKIA