Droga ekspresowa S6 Szczecin - Koszalin
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2019-03-28
Droga ekspresowa S6 docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem. W II połowie 2019 r. otwarto odcinki ekspresowej S6-ki. Dzieki temu kierowcy mogą już korzystać całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem, a Koszalinem o długości około 130 km (wraz z fragmentem obwodnicy Koszalina i Sianowa).
Budowa S6 Goleniów- Koszalin rozpoczęła się w 2017 roku na sześciu odcinkach realizacyjnych. To 16 węzłów drogowych, trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i trzy Obwody Utrzymania Drogi. Łączna wartość inwestycji sięga 3,89 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, w ramach trzech podpisanych umów, to ponad 1,5 mld zł.
Uruchamianie drogi ekspresowej S6 Szczecin - Koszalin w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA
Mapa drogi S6 Szczecin - Koszalin. Źródło: GDDKIA
Nowy przebieg drogi ekspresowej S6 przez Kołobrzeg
Planowanie drogi ekspresowej S6 w województwie zachodniopomorskim rozpoczęło się kilkanaście lat temu. W 2010 roku została uzyskana decyzja środowiskowa, w której określono przebieg drogi. Ekspresowa „szóstka” na odcinku od miejscowości Modlimowo do Koszalina została poprowadzona nowym przebiegiem w kierunku na Kołobrzeg i dalej do Koszalina.
Dzięki temu nie trzeba było budować dróg S6 i S11 obok siebie na odcinku 30 km, komunikację zapewnia wspólny przebieg tych dróg od Kołobrzegu do Koszalina. W kolejnych etapach prac przygotowawczych została opracowana Koncepcja Programowa i wykonane badania geologiczne. Dla obwodnicy Koszalina i Sianowa przygotowano projekt budowlany.
S6 Goleniów - Koszalina: 7 odcinków realizacyjnych
Całą drogę od Goleniowa (połączenie z S3) podzielono na 7 odcinków realizacyjnych, 6 fragmentów od Goleniowa do Koszalina realizowanych w formule projektuj i buduj oraz realizowaną w formule buduj obwodnicę Koszalina i Sianowa. Umowy z wykonawcami były sukcesywnie podpisywane od września 2015 roku do początku 2016 roku. Roboty realizowali następujący wykonawcy: Budimex S.A. (Goleniów-Nowogard i Płoty-Kiełpino), Mosty Łódź S.A. (Nowogard-Płoty), Polaqua i Dargados (Kiełpino-Kołobrzeg), PORR S.A. (Kołobrzeg-Ustronie oraz obwodnica Koszalina i Sianowa) i Strabag S.A (Ustronie-Koszalin).
Roboty na odcinkach projektuj i buduj ruszyły wiosną 2017 roku po zakończeniu fazy opracowywania dokumentacji projektowych. Roboty były finalizowane w 2019 roku. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły problemy z podłożem, co spowodowało konieczność zmiany projektu na części odcinka. Dlatego w 2019 roku oddano 12 spośród 20 km tej obwodnicy.
16 węzłów drogowych i 146 mostów i wiaduktów
Droga S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy przez węzły drogowe, których powstało łącznie 16. Na całej trasie powstało 146 obiektów mostowych. Budowa drogi objęła również 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Wszystkie odcinki od Goleniowa po Koszalin zostały oddane do ruchu w 2019 roku. W maju 2019 r. został oddany pierwszy z nich, odcinek Goleniów-Nowogard. Z najdłuższego fragmentu trasy od Kołobrzegu do Koszalina kierowcy korzystają od października 2019 r. Wtedy też dokończono budowę pozostałych fragmentów i kierowcy mają do dyspozycji 130 km ekspresowej trasy S6 Szczecin - Koszalin.
Nowa droga jest olbrzymią zmianą jakościową na mapie drogowej Wybrzeża Zachodniego. Czas przejazdu z Koszalina do Szczecina skróci się niemal o godzinę, a dodatkowo z wielu miejscowości położonych przy obecnej DK6 zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy. Będzie to również koniec korków, szczególnie dokuczliwych w okresie wakacyjnym. Poprawi się skomunikowanie całego pasa nadmorskiego, zwłaszcza od Kołobrzegu do Koszalina.
Droga ekspresowa S6 - budowa węzła Kołobrzeg Wschód. Zdjęcia: marzec 2019 r., GDDKIA
Obwodnica Koszalina i Sianowa w 2020 r.
W ramach realizacji S6 powstaje również obwodnica Koszalina i Sianowa o długości 20 km. Trasa ta obejmuje również węzeł Bielice łączący drogi S6 i S11 wraz z krótkim odcinkiem o długości 1,8 km w ciągu S11 do istniejącej DK6.
Podczas rozpoczętej w 2016 roku budowy tej obwodnicy natrafiono na problemy z podłożem na sekcji 2 (od węzła z ul. Władysława IV do Sianowa). Budowa geologiczna w tym miejscu okazała się bardzo rzadko spotykana i uniemożliwiała zastosowanie pierwotnie planowanych rozwiązań projektowych. Występuje tam drugi poziom wodonośny, w którym woda jest pod ciśnieniem, co w przypadku przebicia powoduje wypływy artezyjskie. Badania prowadzone przed budową nie mogły wykryć specyfiki podłoża w tym miejscu, gdyż były wykonywane na zgodną z normami głębokość, a druga warstwa wodonośna była na jeszcze niższych głębokościach.
Część robót na sekcji 2 została wyłączona z obecnego kontraktu i trwa opracowanie dokumentacji dla tego fragmentu (o długości 8 km), po czym zostanie ogłoszony przetarg na dokończenie robót. Pozostałą część obwodnicy (12 km) dotychczasowy wykonawca zakończył do października 2019 roku.