Obwodnica Marek
- W.T.
- conadrogach.pl
- 2017-03-20
Obwodnica Marek będzie stanowić bardzo ważny element w układzie komunikacyjnym Warszawy. Dzięki niej wyjazd ze stolicy w kierunku północno-wschodnim będzie dużo sprawniejszy, czego nie można powiedzieć dziś, gdy wielu kierowców musi liczyć się ze zmarnowanym czasem w korkach.
Obwodnica Marek jako odcinek drogi S8 być może byłaby gotowa już dziś, jednak zawirowania wokół terminu rozpoczęcia tej inwestycji sprawiły, że dopiero w 2012 roku ostatecznie zatwierdzono jej budowę. W 2013 roku uzyskana została zgodna wojewody mazowieckiego, ruszył też przetarg, którego rozstrzygnięcia poznaliśmy we wrześniu 2014 roku. Umowy z wykonawcami podpisane zostały 28 listopada 2014 roku i niedługo potem ruszyły pierwsze prace budowlane.
Po zakończeniu prac przygotowawczych (luty-marzec 2015) oraz prac branżowych (czerwiec 2015), obecnie prowadzone są prace drogowe na przyszłej obwodnicy Marek.
Budowa obwodnicy Marek w ciągu drogi ekspresowej S8 - I kwartał 2017 r. Zdjęcia: GDDKIA
Realizację tej inwestycji podzielono na dwa mniejsze zadania:
- zadanie I - od węzła Marki (bez węzła) do węzła Kobyłka o długości 8,1 km. Wykonawcą jest konsorcjum firm Salini Polska, Salini Impregilo, Todini Costruzioni Generali oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno Budowlanych Export-Pribex. Koszt budowy tego odcinka wyniesie 331,6 mln zł.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Marki - Kobyłka
- zadanie II - od węzła Kobyłka (bez węzła) do węzła Radzymin Płd. o długości 7,2 km. Wykonawcą jest konsorcjum firm Astaldi oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Odcinek ten będzie kosztować 405,9 mln zł. W ramach zadania II w ciągu 4 miesięcy po zakończeniu robót wyremontowany ma zostać fragment istniejącej drogi krajowej nr 8.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Kobyłka - Radzymin
Odcinek I powinien zostać oddany do użytku w lipcu 2017 roku, zaś zadanie II (wraz ze wspomnianym remontem DK8) według planu powinno zostać zakończone we wrześniu tego samego roku.
Obwodnica Marek na całej długości będzie drogą dwujezdniową z trzema pasami ruchu w każdym kierunku oraz z pasem awaryjnym. Obwodnica będzie biegła w granicach administracyjnych gmin Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin oraz Radzymin. Wjazd i zjazd z obwodnicy będzie możliwy poprzez następujące węzły drogowe:
- Marki - początek obwodnicy
- Drewnica - skrzyżowanie z przyszłą Wschodnią Obwodnicą Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 - na odcinku Marki - Drewnica obwodnica Marek będzie stanowiła część warszawskiego ringu;
- Zielonka - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 631 (kierunek Rembertów);
- Kobyłka - skrzyżowanie z ulicami Szkolną, Gospodarczą oraz Przyjacielską w mieście Kobyłka;
- Wołomin - skrzyżowanie z planowaną drogą wojewódzką 635;
- Radzymin Płd. - skrzyżowanie z istniejącą drogą wojewódzką 635, ul. Majową oraz DK8 - początkiem obwodnicy Radzymina.
Obwodnica Marek jest częścią Obwodnicy Warszawy, która docelowo będzie mieć długość 80 km.