Obwodnica Warszawy
- conadrogach.pl
- opracowanie własne
- 2019-09-24
Sytuacja dla mieszkańców Warszawy wydaje się dość komfortowa, nawet mając na uwadze, że nie wszystkie inwestycje drogowe zostały jeszcze ukończone. Wydaje... bo pamiętajmy, że w stolicy Polski mieszka ponad 1,7 mln ludzi i jest tam najwyższy współczynnik liczby samochodów na 1000 mieszkańców. Bez sprawnego układu drogowego Warszawa musiałaby niemalże każdego dnia zmagać się z paraliżem komunikacyjnym.
Trasa AK z mostem Grota w Warszawie. Zdjęcia: GDDKiA
Poniżej przedstawiamy szczegółowe opisy każdej z obwodnic Warszawy oraz harmonogramy budowy brakujących odcinków.
Śródmiejska obwodnica Warszawy
Śródmiejska obwodnica Warszawy - to najmniejsza z warszawskich obwodnic, która ułatwia podróżowanie po centralnych dzielnicach stolicy. Tworzą ją ulice:
- odcinek zachodni: Raszyńska - ul. Towarowa - ul. Okopowa - ul. Słomińskiego - Most Gdański
- odcinek północny: Most Gdański - ul. Starzyńskiego - Rondo Żaba
- odcinek wschodni: Rondo Żaba - Rondo Wiatraczna (tzw. obwodnica Pragi)
- odcinek południowy - al. Stanów Zjednoczonych - Most Łazienkowski - al. Armii Ludowej - Wawelska
Większość istniejących ulic, wchodzących w jej skład (część północna, zachodnia oraz południowa), posiada klasę główną ruchu przyspieszonego. To dwujezdniowa trasa z pasem dzielącym, w którym znajduje się torowisko.
Obwodnica miejska Warszawy
Większa od śródmiejskiej, miejska obwodnica Warszawy stanowi obejście byłej gminy Warszawa-Centrum. Budowa tworzących ją nowych ulic, jak i przebudowa istniejących jest finansowana z budżetu Warszawy. W jej skład wchodzą lub mają wejść następujące ulice:
Odcinek zachodni obwodnicy miejskiej Warszawy (w planach): Trasa N-S (Trasa Północ-Południe) na odcinku od węzła z Trasą AK do węzła Marynarska, jej przedłużeniem będzie istniejąca droga ekspresowa S79 do węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy. Trasa NS będzie liczyć ok. 10 km. Wjazd na nią będzie możliwy poprzez następujące węzły drogowe:
- węzeł z Trasą AK;
- węzeł z ul. Górczewska;
- węzeł z ul. Połczyńską;
- węzeł z ul. Jerozolimską:
- węzeł z ul. Grójecką/al. Krakowską;
- węzeł z ul. Sasanki/Marynarską.
Z planów wynika, że zachodni odcinek obwodnicy miejskiej Warszawy nie powstanie wcześniej niż w 2020 roku.
Trasa AK w Warszawie. Zdjęcia: GDDKiA
Odcinek południowy obwodnicy miejskiej Warszawy (istniejący) - ul. Marynarska - Rzymowskiego - Sikorskiego - Witosa - Trasa Siekierkowska z Mostem Siekierkowskim (oddanie do ruchu 21 września 2002 r.) - węzeł Marsa.
Wszystkie ulice posiadają klasę główną ruchu przyspieszonego (GP), są dwujezdniowe z dwoma lub trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Odcinek wschodni (w planach) - Trasa Olszynki Grochowskiej (TOG) ma docelowo połączyć Południową Obwodnicę Warszawy (jednak bez osobnego węzła) i Wał Miedzeszyński z Trasą Toruńską i Trasą Mostu Północnego.
Odcinek północny (częściowo istniejący) - Trasa Mostu Marii Skłodowskiej-Curie (Mostu Północnego). Wprawdzie Most Marii Skłodowskiej-Curie wraz z odcinkiem od ul. Pułkowej do Młocin są przejezdne od 24 marca 2012 roku, to jednak nadal trwa realizacja kolejnych odcinków.
Obwodnica Etapowa Centrum Warszawy (OEC)
Ponieważ obwodnica miejska Warszawy jest zrealizowana jedynie w niewielkiej części (odcinek południowy), jej zadania do czasu wybudowania kolejnych fragmentów obwodnicy przejąć ma tzw. Obwodnica Etapowa Centrum.
W skład OEC wchodzą następujące ulice: Trasa Toruńska/Armii Krajowej, al. Prymasa Tysiąclecia, al. Jerozolimskie, ul. Łopuszańska, ul. Hynka, ul. Sasanki, ul. Marynarska, ul. Rzymowskiego, Dolina Służewiecka, al. Sikorskiego, ul. Witosa, Trasa Siekierkowska, ul. Marsa, przyszła Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17. Obwodnica ta będzie mieć ok. 51 km długości.
Ekspresowa obwodnica Warszawy – w ciągu dróg ekspresowych S2, S7, S8 i S17
Tzw. warszawski ring tworzyć będą cztery drogi ekspresowe, które pozwolą szybko ominąć stolicę, jak i przedostać się pomiędzy warszawskimi dzielnicami. Cała obwodnica będzie mieć ok. 85 km długości, jak dotąd zrealizowano ponad połowę (ok. 44 km) tej inwestycji. Przejezdne są już odcinki, pozwalające ominąć Warszawę od strony zachodniej i północnej (drogi ekspresowe S8 i S7), a także częściowo od południowej (droga ekspresowa S2).
1. Południowa Obwodnica Warszawy (Konotopa-Majdan) w ciągu drogi ekspresowej S2 (istniejąca w części)
Południowa Obwodnica Warszawy w przyszłości pozwoli sprawnie ominąć stolicę na kierunku wschód-zachód, będzie przedłużeniem autostrady A2 a na węźle Lubelska połaczy się z realizowaną droga ekspresową S17 (wschodnia obwodnica Warszawy). Ponadto będzie odgrywać bardzo dużą rolę również w obsłudze ruchu lokalnego.
Budowę całego południowego obejścia Warszawy podzielono na trzy zadania:
- Konotopa - Warszawa Południe (Lotnisko),
- Warszawa Południe - Puławska
- Puławska - Lubelska.
Pierwsze z nich, po unieważnieniu przetargu z marca 2009 roku, zrealizowało konsorcjum firm Bilfinger Berger, Mosty Łódź i Intercor za kwotę 908 mln zł. Budowa tego 10,4-kilometrowego POW jako drogi S2 rozpoczęła się w czerwcu 2010 roku, a do użytku droga ta była udostępniana etapami od lipca do września 2013 roku.
Odcinek S2 pomiędzy węzłami Warszawa Południe i Puławska o długości 3,9 km realizowało konsorcjum firm Teerag-Asdag i Intop Tarnobrzeg. Inwestycja obejmowała również wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S79 - łącznika do węzła Marynarska i kosztowała ponad 1,1 mld zł. Prace budowlane ruszyły we wrześniu 2009 roku, zaś dla ruchu odcinek ten został otwarty 18 września 2013 roku.
Do wybudowania pozostał trzeci z planowanych odcinków od węzła Puławska do węzła Lubelska, gdzie Południowa Obwodnica Warszawy połączy się z przyszłą Wschodnią Obwodnicą Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17. Droga ta o długości ok. 18,6 km będzie biegła tunelem pod Ursynowem i nowym mostem przez Wisłę. Będzie dwujezdniowa o trzech pasach ruchu w każdym kierunku. Inwestycja została podzielona na trzy zadania, które będą realizowane przez firmy Astaldi, Gulermak i Warbud.
- odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem;
- odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę;
- odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.
Mapa przebiegu południowej obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. Mapa: GDDKiA
2. Wschodnia Obwodnica Warszawy (Drewnica-Majdan) - S17 (w realizacji)
Ostatnim fragmentem ekspresowej obwodnicy Warszawy, który domknie warszawski ring, będzie jej wschodni odcinek w ciągu drogi ekspresowej S17.
Wschodnia Obwodnica Warszawy w planowanym kształcie biegnie przez tereny należące do Miasta Stołecznego Warszawy oraz powiatów wołomińskiego, mińskiego i otwockiego. Od węzła Drewnica do węzła Zakręt obwodnica ta będzie mieć ok. 14 km długości i będzie drogą dwujezdniową o trzech pasach ruchu w każdym kierunku.
Na Wschodniej Obwodnicy Warszawy planowane są następujące węzły drogowe:
- Drewnica - skrzyżowanie z S8;
- Zielonka - skrzyżowanie z ul. J. Piłsudskiego (DW631 - kierunek Nieporęt) oraz S. Wyszyńskiego (DW634 - kierunek Wołomin);
- Poligon;
- Rembertów - skrzyżowanie z ul. Okuniewską (DW637 - kierunek Sulejówek);
- Wesoła;
- Zakręt - skrzyżowanie z planowaną drogą S2;
- Lubelska - skrzyżowanie z autostradą A2.
3. Marki-Drewnica (część obwodnicy Marek, w budowie) - droga ekspresowa S8
Warszawski ring nie byłby w pełni domknięty bez fragmentu pomiędzy węzłem Marki a węzłem Drewnica, który stanowi część obwodnicy Marek w ciągu drogi ekspresowej S8. Na dwupoziomym węźle Drewnica nastąpi rozwidlenie dróg S8 oraz S17.
4. Trasa Toruńska (Modlińska-Marki) w ciągu drogi ekspresowej S8 (istniejąca)
Liczące 7,1 km przedłużenie Trasy AK łączy północne dzielnice prawobrzeżnej Warszawy (Białołęka, Targówek), a jednocześnie, jako część drogi ekspresowej S8, stanowi drogę wylotową ze stolicy w kierunku Białegostoku.
Trasa Toruńska w ciągu drogi ekspresowej S8. Zdjęcia: GDDKiA
Podobnie jak w przypadku Trasy AK parametry drogi ekspresowej Trasa Toruńska spełnia dopiero od drugiej dekady XXI wieku, natomiast budowa samej Trasa rozpoczęła się już pod koniec lat 70. minionego stulecia. Modernizację Trasy Toruńskiej do drogi ekspresowej S8 GDDKiA rozpoczęła we wrześniu 2009 roku. Prace budowlane wykonała firma J&P-Avax za kwotę 869 mln zł. Cała zmodernizowana Trasa Toruńska przejezdna jest od 7 czerwca 2012 roku. Droga jest dwujezdniowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Na Trasę Toruńską można wjechać wyłącznie poprzez następujące węzły drogowe:
- Marywilska - skrzyżowanie z ul. Marywilską i Wysockiego;
- Łabiszyńska - skrzyżowanie z ul. Łabiszyńską;
- Nowo-Wincentego - skrzyżowanie z ul. Głębocką (Nowo-Wincentego);
- IKEA - zjazd do IKEA;
- Marki - skrzyżowanie z ul. Piłsudskiego i Generalską w Markach (DK8).
5. Trasa Armii Krajowej (Powązki-Modlińska) w ciągu drogi ekspresowej S8 (istniejąca)
Trasa AK, choć ma stosunkowo niewiele, bo zaledwie 4,6 km, stanowi ważny element układu komunikacyjnego Warszawy zarówno dla ruchu lokalnego (łączy północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z częścią prawobrzeżną i Trasą Toruńską poprzez Most Grota-Roweckiego), jak i tranzytowego (będąc częścią dróg ekspresowych S7 i S8, rozprowadza ruch z autostrady A2 oraz z kierunku Krakowa, Katowic i Wrocławia na Gdańsk i Białystok).
Droga ta powstawała etapami od lat 80. minionego wieku do początku obecnego stulecia (połączenie z al. Prymasa Tysiąclecia nastąpiło w 2001 roku). Jednak status drogi ekspresowej Trasa AK zyskała dopiero po modernizacji trasy w drugiej dekadzie XXI wieku. Umowa na przebudowę Trasy AK do parametrów drogi ekspresowej podpisano w firmą Metrostav 18 lipca 2013 roku, prace budowlane ruszyły jesienią 2013. Kierowcy przebudowaną w całości Trasą AK mogli przejechać 21 września 2015 roku.
Po przebudowie Trasy AK do standardów klasy S ma ona po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, zaś Most Grota-Roweckiego ma po pięć pasów ruchu w każdym kierunku (po dwa dla ruchu tranzytowego i po trzy dla ruchu lokalnego).
Wjazd na Trasę AK i zjazd z niej możliwy jest wyłącznie poprzez następujące węzły drogowe:
- Powązkowska - skrzyżowanie z ul. Powązkowską;
- Broniewskiego - skrzyżowanie z ul. Broniewskiego;
- Marymoncka - skrzyżowanie z ul. Marymoncką;
- Wisłostrada - skrzyżowanie z Wisłostradą (Wybrzeże Gdyńskie/DK7, kierunek Gdańsk);
- Modlińska - skrzyżowanie z ulicami Modlińską i Jagiellońską, początek Trasy Toruńskiej.
Most Grota-Roweckiego w ciągu Trasy AK w Warszawie. Zdjęcia: GDDKiA
6. Aleja Obrońców Grodna (Konotopa-Powązki) w ciągu dróg ekspresowych S7/S8 (istniejąca)
Ten odcinek warszawskiego ringu o długości 10,4 km łączy autostradę A2 z Trasą AK i jest fragmentem dróg ekspresowych S7 oraz S8. Jego budowa rozpoczęła się w lutym 2008 roku, zaś oddano go do użytku w styczniu 2011 roku. Wykonawcą tej inwestycji o wartości 2,27 mld zł było konsorcjum firm Budimex Dromex, Strabag, Mostostal Warszawa i Warbud. Aleja Obrońców Grodna jest drogą dwujezdniową po 3 pasy ruchu w każdym kierunku.
Wjazd na tę część obwodnicy będzie możliwy poprzez następujące węzły drogowe:
- Konotopa - A2/S2/S7/S8 - na węźle tym kończy się autostrada A2 i rozchodzi się w kierunku północno-wschodnim jako droga ekspresowa S7/S8 i w kierunku południowo-wschodnim jako S2;
- Warszawa Zachód - DK92 (Poznań), ul. Połczyńska
- Bemowo (węzeł zespolony) - droga wojewódzka 580 (Sochaczew), ul. Lazurowa
- Prymasa Tysiąclecia (Powązki) - początek Trasy Armii Krajowej, DK7
Duża obwodnica aglomeracji warszawskiej - DK50/DK62
Obwodnica, która tworzą drogi krajowe nr 50 i 62, pozwala ominąć nie tylko samo miasto, ale również wiele miejscowości otaczających Warszawę. Duża obwodnica Warszawy omija granice miasta w średniej odległości ok. 20-30 km. Stanowi tym samym dobrą alternatywę dla ruchu tranzytowego na kierunku wschód-zachód, a także via Baltica.
Na dużą obwodnicę Warszawy składają się dwie drogi krajowe - DK 50 oraz DK62. Ta pierwsza omija Warszawę od strony zachodniej, południowej oraz wschodniej i do czasu wybudowania A2 do Warszawy była częścią Korytarza II transeuropejskich sieci drogowych, wchodząc w skład trasy Berlin - Warszawa - Mińsk - Moskwa. Obwodnica ta przebiega przez następujące większe miejscowości: Wyszogród (skrzyżowanie z DK62), Sochaczew (DK92), węzeł Wiskitki (A2), Mszczonów (DK8, przyszła S8), Grójec (S7), Góra Kalwaria (DK79), Mińsk Mazowiecki (A2), Łochów (DK62).
Z kolei północne obejście warszawskiej aglomeracji, droga krajowa nr 62, przechodzi przez następujące większe miejscowości: Wyszogród, Nowy Dwór Mazowiecki (S7), Serock (DK61), Wyszków (S8), Łochów.
Większość odcinków DK50 została w XXI wieku zmodernizowana. Docelowo wszystkie fragmenty dróg na obwodnicy mają lub, po modernizacji, będą mieć status jedno- lub dwujezdniowych dróg głównych ruchu przyspieszonego z pasami awaryjnymi. Docelowo również powstaną obwodnice wszystkich większych miejscowości na obu drogach krajowych.
Łącznie duża obwodnica Warszawy mierzy ok. 312 km długości, z czego ponad 190 km przypada na DK50, zaś 122 km na DK62.
Droga S10 ominie Płock i połączy się Obwodnicą Aglomeracji Warszawy - warianty, terminy, informacje
W planach jest budowa nowoczesnej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, która połaczy się z przyszłą drogą ekspresową S10 Toruń - Warszawa.