Droga ekspresowa S3 Legnica - Bolków - Lubawka
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-03-04
Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.
Droga S3 Legnica - Bolków
15 października 2018 r. udostępniono kierowcom dwa odcinki S3 w województwie dolnośląskim pomiędzy Legnicą i Bolkowem. Ich realizacja wyniosła około 900 mln zł.
Budowa S3 pomiędzy Legnicą a Bolkowem była podzielona na dwa zadania. Pierwszy odcinek: Legnica Południe - Jawor Wschód o długości 19,7 km, zrealizowało konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud. Drugi fragment do węzła Bolków o długości 16,1 km zrealizowała firma Mota-Engil Central Europe. Wartość kontraktów wyniosła odpowiednio 295 mln zł i 323 mln zł.
W ramach inwestycji na obydwu odcinkach powstała dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zbudowano też 4 węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe oraz Bolków, a także 25 mostów i wiaduktów, urządzenia ochrony środowiska i infrastrukturę towarzyszącą.
Droga ekspresowa S3 Legnica - Bolków oddana do ruchu jesienią 2018 r. Zdjęcia: GDDKIA
Droga S3 Bolków - Lubawka
Umowy na projekt i budowę ostatnich fragmentów drogi ekspresowej S3 o łącznej długości 31,5 km, prowadzących do granicy z Czechami w Lubawce, podpisano 17 października 2018 roku. Realizację S3-ki Bolków - Lubawka podzielono na dwa odcinki.
S3 pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek będzie przebiegać przez pasmo Gór Wałbrzyskich a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. W ramach tego zadania powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m, natomiast drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu przełożono na pierwszą połowę 2023 r. Ostatecznie odcinek zostanie otwarty w I połowie 2024 r.
Z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km, kierowcy mieli skorzystać w II połowie 2022 roku. Prace wydłużyły sie i odcinek zostanie otwarty na początku jesieni 2023 r. Realizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Mapa: GDDKIA
Na całym odcinku od Bolkowa do granicy z Czechami powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S3, z dwoma pasami ruchu i trzema węzłami drogowymi (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka). Oprócz dwóch tuneli zbudowanych zostanie sześć mostów, 23 wiadukty nad i w ciągu drogi ekspresowej, 34 przejścia dla zwierząt i inne elementy ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, ogrodzenie czy przepusty. Przebudowany zostanie również fragment obecnej DK5, odcinki dróg wojewódzkich nr 369 i 367 oraz powiatowych i gminnych. Powstanie też MOP Jaczków.
Docelowo na mapie samochodowej Polski droga ekspresowa S3 będzie trasą, która połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z granicą polsko-czeską i będzie miała długość ponad 520 km. Trasa przebiega południkowo od wspomnianego zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry aż do południowej granicy Polski. S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. Jej kontynuacją na terenie Republiki Czeskiej jest trasa D11.