Wielka przebudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-25
Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał 23 maja 2019 r. umowę z firmą WYG International Sp. z o.o. na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze studium korytarzowym rozbudowy autostrady A4 na odcinku Wrocław – Krzyżowa. Rozbudować czy budować od nowa, a może połączyć oba rozwiązania? Na znalezienie odpowiedzi na to pytanie projektant ma 270 dni od podpisania umowy.
- W ramach zleconych prac wykonawca przeanalizuje możliwe warianty kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4 – informuje wrocławski oddział GDDKIA.
Obecnie autostrada A4 z Wrocławia w kierunku Krzyżowej to psudoautostrada. Trasa nie posiada pasa awaryjnego (jest tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Brakuje również Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada A4: Historia budowy pierwszej autostrady w Polsce
Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe. Rozwiązaniem problemu ma być realizacja nowej trasy lub rozbudowa obecnej. Drogowcy skierowali do analiz minimum trzy rozwiązania.
Mapa z przewidzianym do budowy/rozbudowy odc. autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa. Mapa: GDDKIA
Pierwszy z nich zakłada budowę jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej autostrady A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, a następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny).
Plan przebudowy autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową - szczegółowa analiza, mapy, przebiegi
Kolejny wariant bazuje na budowie nowej autostrady A4 od węzła Wrocław Wschód do w. Krzyżowa w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.
Budowa nowej autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową – mapy, przebieg
Pod uwagę brane jest też rozwiązanie łączące dwa poprzednie tj. budowę A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.
Całkowicie nowa autostrada A4 między Wrocławiem i Legnicą – mapy i przebieg
W 2020 roku poznamy wyniki analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz z opracowanym Studium Korytarzowym rozbudowy lub budowy autostrady. Potem możliwe będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy robót projektowych i budowlanych.