S1 Mysłowice - Bielsko Biała
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-18
Przez wiele lat proponowane do realizacji przebiegi trasy S1 Mysłowice - Bielsko Biała spotykały się z protestami mieszkańców. Ostatecznie w połowie 2016 r. wydano decyzję środowiskową dla kompromisowego wariantu przebiegu S1, w którym została uwzględniona obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole, połączenie jej z drogami wojewódzkimi 933 i 948 oraz drogą krajową 44, a następnie z budowaną obwodnicą północną.
Opracowano koncepcję programową i przez dłuższy czas prace utknęły w martwym punkcie. Przetarg na projektuj i buduj dla 40 kilometrowej trasy S1 miał ruszyć na początku 2019 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała jednak, że oczekuje jeszcze na zmianę decyzji ws. ustanowienia strefy ochronnej ujęcia wody w Dankowicach w okolicach miejscowości Czechowice-Dziedzice. Nowa trasa miała przeciąć miejsce ochrony, pojawiły się więc komplikacje z wydaną decyzją środowiskową. Z czasem pojawiła się koniecznośc opracowania dodatkowych analiz i termin przetargu przełożono na II kwartał 2019 r. Ostatecznie przetargi ruszyły pod koniec 2019 i na początku 2020 roku.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko Biała. Mapa: GDDKIA
Odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Bielska-Białej
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 12,865 km
- obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
- trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 15,165 km
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
- jeden obwód utrzymania drogi.
W ramach inwestycji jako czwarte zadania wyodrębniono budowę obwodnicy Oświęcimia. W ramach inwestycji wykonawca musi zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP - obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie od S1 do istniejącej DK44.
Droga S1 z Mysłowic do Bielska Białej ma być dwujezdniową trasą o parametrach drogi ekspresowej. Trasa w całości będzie poprowadzona nowym śladem. W jej ciągu powstaną obwodnice Oświęcimia i Bierunia. Inwestycja o wartości ponad 3,5 mld zł jest przewidziana do realizacji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Według harmonogramu inwestycja miała być zrealizowana do 2023 roku.
Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połaczy istniejące odcinki ekspresówki: na południu Bielsko Biała - Zwardoń, a na północy Mysłowice - Podwarpie – lotnisko w Pyrzowicach. W realizacji pozostaje jeszcze dobudowa drugiej jezdni S1-ki Pyrzowice Lotnisko - Podwarpie, a przy granicy państwa - obwodnica Węgierskiej Górki.