Zakopianka. S7 Lubień - Rabka Zdrój z tunelem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-11-11
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania:
- S7 Rabka-Zdrój - Skomielna Biała. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady). Zadanie obejmowało też budowę DK47 do Chabówki. Odcinek otwarto pod koniec września 2019 r.
- S7 Naprawa – Skomielna Biała - środkowy odcinek budowanej Zakopianki. To najdłużej wyczekiwany fragment ekspresowego połączenia na trasie pomiędzy Krakowem a Rabką Zdrój. Na odcinku o długości ok. 3 km powstał dwukomorowy tunel o długości ponad 2 km z przejściami awaryjnymi między komorami, dwoma portalami, budynkiem wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Dodatkowo, przed północnym portalem tunelu powstał także wiadukt o długości 321 m. Otwarcie tunelowego odcinka nastapiło 12 listopada 2022 r.
- S7 Naprawa – Lubień. Prace na tym odcinku realizowane były z przerwami. GDDKIA odstąpiła od umowy z niesolidnym wykonawcą i budowę odcinka podzieliła na dwa kontrakty: budowę estakady i pozostałe prace drogowe. Kierowcy mogą korzystać z odcinka od listopada 2021 r. Do lata 2022 r. kończone były jeszcze prace budowlane w ramach umowy z nowym wykonawcą.
Mapa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój w podziale na trzy odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój to jedna z najdroższych inwestycji drogowych – realizacja 16 km trasy pochłonęła ponad 2,5 mld zł. Inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dofinansowanie ze środków UE ok. 1.3 mld zł).